Operationsberätttelsen

Känns lite konstigt att sitta hemma i vardagsrummet med tanke på att jag opererades igår, men nu är jag på den efterlängtade "andra sidan".

Fick samtal i måndags om att jag skulle vara först på operation så jag skulle infinna ig på avdelningen redan halv sju på tisdag morgon. Sov riktigt gott och kände mig aldrig nervös.
Väl inne så blev jag inskriven av en trevlig nattsjuksköterska. Omgående fick jag den berömda "Shoten" med krossade mediciner i form av smärtstillande och antibiotika-tror jag- som svaldes med 4 (!!) brusalvedon.Fick lite ombyte och en säng i korridoren. Efter en stund kom en forskningssjuksköterska som tog lite prover på mig, då jag gått med på att deltaga i en forskningsstudie.

Kom ner till operation vid kvart över sju och in på salen gick jag vid kvart i åtta.Väl inne på salen fick jag den andra omtalade"shoten" som skulle neutralisera magsyran. Den smakade inte alls så illa som man förespråkat. Snabba ryck, med trevlig och proffessionell narkospersonal. Fick in en kanyl på första försöket..(Sist tog det sju stick innan kanylen var inne). Lite småprat och sen god natt.

Vaknade av smärtorna som rev i magen.Flyttade över mig till min egna säng. Hade frossa av smärtorna, fick smärtlindring och efter en stund fick jag påfyllning. Sen släppte smärtan. Jag somnade till och sov mellan halv tio och ett av och till. Små korta vakenpauser då jag blåste i lungtränaren.

Vid ett fick jag komma upp på avdelningen igen. Fick ett glas vatten som jag kunde fukta munnen med. Sov mest hela dagen. Försökte ställa mig upp vid ett par tillfällen, men jag blev bara kraftigt illamående och svimfärdig. Tillslut hämtade de en transportabel toastol så jag kunde rullas in på toa och kissa-befriande. Sen snabbt i säng innan jag tuppade av. Sov av och till under natten och fick smaka på efterlängtad nyponsoppa imorse. Det var så gott.

Vattnet smakade inget vidare så jag bad om några citronskivor som smaksättning och då blev det lättare. Till lunchen åt jag Keldas Tomatsoppa och det var också gott. Mellanmål vid lunch blev en smoothie. Hade alltså fått i mig 800ml så doktorn tyckte jag kunde gå hem om jag ville.

Väl hemma har jag nu fått lite feber, men jag ringde avdelningen och frågade om jag kunde ta Alvedon, vilket var ok eftersom jag inte tagit någonting smärtstillande på hela dagen.

Jag har inte ont, men jag mår lite illa. Vilar mycket och däremellan petar jag i mig det som slinker ner. Isbitar rekommenderas. Imorgon ska jag åka och köpa lite färska bär och lägga i vattnet så blir det lättare att dricka.

I det stora hela är allt bra. Nu börjar ju den riktiga matchen. Men jag SKA klara det.

Kommentarer
Postat av: Ulla

Det är klart att du klarar det! Jag hejar på dig! Kram

2011-06-02 @ 19:38:21
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: sari

Hejar jag med...du fixar detta! Kraaam!!!

2011-06-03 @ 22:19:00
Postat av: Ulla

Hur går det?

2011-06-06 @ 04:48:26
URL: http://ulla67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0