Gastric-By-Pass skola

I fredags träffade jag dietisten på Danderyds sjukhus.

Vi var ungefär 6 personer som fick en föreläsning om hur en magsäck ser ut och fungerar efter operationen och hur man ska äta efteråt.

Två veckor i förväg ska man fasta. Då får man dricka lågkalorisoppor som man köper på apoteket eller på affären. Till exempel Nutrilett eller Modifast. Operationen sker med så kallad titthålsteknik, d.v.s. att man går in med små instrument genom 5 små hål i buken. Sedan måste kirurgen förbi levern, därav fastan.  Jag kommer att börja min "flytperiod" direkt efter min Japanresa.
Efter operationen ska man äta flytande föda men då kan man göra egna soppor. Det viktigaste är att man mixar dem släta och silar dem genom en finmaskig sil.
I fyra veckor ska man äta flytande föda för att magsäcken ska kunna läka i lugn och ro. En måltid måste ta minst 20 minuter. 1,5-2,0 dl. är mängden man får i sig vid en måltid. Soppan ska intas med tesked. Anledningen till att måltiden ska ta 20 minuter är att det tar 20 minuter för hjärnan att registrera att man är mätt.

Efter sopp perioden ska man börja med purékost. Man byter ut någon måltid om dagen mot puré. Och efter purékost i två veckor börjar man sedan äta "Normal" mat. Skillnaden är att man äter små portioner max 2 dl. och maten måste tuggas extremt väl.  Det blir en stor omställning men samtidigt så är detta nödvändigt för mig. Jag längtar efter min nya livsstil.

Vi hörs igen...

Kommentarer
Postat av: Sari

Hej bästa svägerska!

Nu hittade jag din blogg;-). Vill bara önska dig ett stort lycka till på din "resa" till ett nytt liv! Det låter spännande och jag vet att du kommer att fixa det. Jag kommer att följa dig här;-)



Puss&kram// Sari

2011-03-11 @ 22:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0